مراسم عزاداری در باغشاد

به گزارش خبرنگار  از شهرستان لنجان، آیین سوگواری ماه محرم جایگاه ویژه‌ای در زندگی اجتماعی ایرانیان داشته و در هر نقطه از کشور با توجه به فرهنگ و جغرافیای خاص آن منطقه، به شیوه‌های خاصی برگزار می‌شود. همزمان با روز تاسوعای حسینی، عزاداران و سوگواران حسینی در جای جای ایران اسلامی در مساجد، تکایا و هیئت های مذهبی جمع شده و این روز را به سوگ می نشینند. در شهر باغشاد نیز هر ساله جنب و جوش فراوانی در خیابان‌ها و حسینیه‌های شهر به راه می افتد.ت مامی این جنب و جوش‌ها هدف مشخصی دارد و آن هم حضور در مجالس و هیئت ها برای برپایی آئین عزاداری سرور و سالار شهیدان در روز تاسوعای حسینی است.مراسم اصلی ماه محرم در بعدازظهر روز تاسوعا آغاز می شود بدین شکل که به طور معمول مرسوم است که از هر تکیه ای هیئت های عزادار سینه زن و زنجیرزن حرکت کرده و در صف های مرتب به عزاداری مشغول می شوند.

همچنین در این شب علم یا علامت های بزرگ را که چند شاخه است به بیرون از تکایا آورده و فردی قوی و جوان برای حمل علامت انتخاب می شود وعلامت را با یک کمربند چرمی به کمر می بندد زمانی که علامت دار با هیئتی مقابلش روبرو شود با علامت خود به آنها سلام می دهد، که نشانه ی عرض احترام است. مراسم عزاداری در این شب تا پاسی از شب ادامه دارد

ظهر روز تاسوعا دسته‌های عزاداری از گوشه گوشه شهر باغشاد و محلات مختلف این شهر به راه افتاده‌اند و هیئت‌های عزاداری نیز هر کدام با آئین خاص عزاداری خود در خیابان‌های شهر در حال عزاداری هستند و هر یک از هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری برای عرض تسلیت ایام شهادت سید و سرور شهیدان و یاران باوفایشان، به محضر امام زمان(عج) ابراز ارادت خاصی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

چهار × چهار =

فهرست